Wczesne rozpoznanie i ukierunkowanie działań terapeutycznych u osób z:
- afazją i dyzartrią,
- porażeniem mózgowym,
- dyslalią,
- autyzmem,
- wadami rozwojowymi,
- zespołem Downa,
- rozszczepem podniebienia,
- dysfagią,
- zaburzeniem rozwoju psychoruchowego
- urodzonych przedwcześnie
- z obniżonym napięciem mięśniowym
- z zaburzeniami procesów funkcji pokarmowych
- ze słabymi odruchami orietacyjnymi
- zagrożonych autyzmem
- z niepełnosprawnością intelektualną
- z zaburzeniami mowy
- z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
Zakres diagnozy i terapii dzieci:
- diagnoza neurologopedyczna wg Standardów Koncepcji NDT-Bobath SLT,
- badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń mowy u dzieci,
- terapia mowy i myślenia,
- terapia funkcji życiowych ( jedzenie z łyżeczki, połykanie, odgryzanie, przeżuwanie);
- wczesna diagnoza neurologopedyczna dzieci ryzyka,
- terapia zaburzeń artykulacyjnych
- rehabilitacja zaburzeń odbioru i produkcji mowy (w wyniku afazji, dyzartrii, innych zaburzeń
neurologicznych),
- terapia jąkania,
- terapia z wykorzystaniem AAC.
Badanie neurologopedyczne niemowląt:
Diagnoza neurologopedyczna, wg neurofizjologicznych strategii diagnozowania NDT Bobath oraz funkcjonalnej diagnostyki rozwoju dziecka dla dzieci do 24 m.ż.
Szczególnie zapraszam mamy z najmłodszymi dziećmi już od 8 m.ż, jeśli urodziły się:
- przedwcześnie,
- w wyniku cesarskiego cięcia,
- z niską wagą urodzeniową,
- obciążeniami dziedzicznymi,
- małą liczbą pkt. Apgar po porodzie,
- niedotlenieniem,
- cechami wad wrodzonych,
- innymi powikłaniami okołoporodowymi.
- rozwojem, który niepokoi rodziców (zwłaszcza w zakresie zabawy, nawiązywania przez dziecko kontaktu z najbliższym otoczeniem, komunikowania się).
Neurologopeda zbada i oceni:
- słuch fizyczny dziecka
- budowę twarzoczaszki i aparatu mowy (np. języka, wędzidełka);
- odruchy ustno-twarzowe (otwierania ust, ssania, przełykania, szukania,i inne);
- percepcję wzrokową;
- percepcję słuchową;
- wrażliwość na bodźce dotykowe
- sposób komunikowania się i reakcji na otoczenie.
Szybkie dostrzeżenie ewentualnych nieprawidłowości w rozwoju dziecka, zwłaszcza w 1. roku jego życia, pozwoli na postawienie trafnej diagnozy i ukierunkowanie działań terapeutycznych.
Usługi:
- Diagnoza neurologopedyczna – obejmująca 3 - 4 spotkania: wywiad diagnostyczny z rodzicami, obserwacja dziecka, przekazanie raportu z diagnozy.
Badanie w zakresie:
- komunikacji językowej;
- funkcji poznawczych;
- pamięci;
- percepcji;
- praksji;
- artykulacji;
- Program terapeutyczny – jest programem skonstruowanym na potrzeby indywidualne dziecka. Opracowanie go możliwe jest po diagnozie neurologopedycznej. Przewiduje on ogólny zakres ćwiczeń poszczególnych sfer rozwoju na ok 6 miesięcy oraz pierwszą sekwencję stymulacyjną zaprezentowaną rodzicom w trakcie przekazania programu. Sekwencja obejmuje ćwiczenia ułożone wg ścisłego planu do codziennego wykonywania w domu przez okres 1 miesiąca.
- Konsultacja neurologopedyczna – jednorazowe badanie, podczas którego udzielona zostaje porada dotycząca obecnego rozwoju dziecka i wytyczenie najbliższego kierunku działania terapeutycznego.
- Terapia neurologopedyczna – obejmuje ćwiczenia oddechowe, emisyjne, artykulacyjne, komunikacyjne, masaże logopedyczne i inne wspierające i rozwijające mowę dziecka.